Bedrijvenpagina Online

Extra heffing drukt Chinese autoverkopen in Europa

De verkoop van Chinese autoverkopen in de Europese Unie is in juli fors gedaald, met bijna een halvering ten opzichte van de maand ervoor. Deze daling volgt op de invoering van extra heffingen door de EU begin juli, in een poging om de opmars van Chinese EV’s op de Europese markt af te remmen. Hoewel de cijfers op het eerste gezicht veelbelovend lijken voor de EU, is het nog te vroeg om te concluderen dat de tarieven daadwerkelijk werken.

Achtergrond van de importheffingen

Chinese elektrische auto’s hebben de afgelopen tijd sterk aan populariteit gewonnen in Europa, met merken als BYD, Lynk & Co. en SAIC die steeds meer marktaandeel veroveren. Europese autofabrikanten en de EU hebben echter bezorgdheid geuit over oneerlijke concurrentie, omdat Chinese producenten naar verluidt meer staatssteun ontvangen dan hun Europese tegenhangers. Om deze reden heeft Brussel in juli de invoerheffing op Chinese voertuigen verhoogd van 10 procent naar maximaal 48 procent.

Interpretatie van de verkoopcijfers

Hoewel de daling van de verkoopcijfers in juli aanzienlijk is, is het belangrijk om deze cijfers in perspectief te plaatsen. In juni hebben veel landen nog snel Chinese auto’s geïmporteerd om de tariefverhoging te ontlopen, wat leidt tot een vertekend beeld. Als de verkoopaantallen worden vergeleken met die van mei, is er slechts een kleine daling te zien. Het is daarom nog te vroeg om definitieve conclusies te trekken over de effectiviteit van de importheffingen.

Reacties uit China

De invoerheffingen hebben geleid tot irritatie bij de Chinese autoriteiten, die overwegen om tegenmaatregelen te nemen. Daarnaast zijn er Chinese producenten die fabrieken in Europa bouwen of uitbreiden om de tarieven te omzeilen. Dit laat zien dat de Chinese auto-industrie vastbesloten is om haar aanwezigheid op de Europese markt te behouden en te versterken.

Toekomstperspectief

De komende maanden zullen cruciaal zijn om te bepalen of de importheffingen daadwerkelijk het gewenste effect hebben. Als de verkoopcijfers van Chinese EV’s blijven dalen, kan dit erop wijzen dat de tarieven effectief zijn in het beschermen van de Europese auto-industrie. Als de daling echter slechts tijdelijk blijkt te zijn, zal de EU mogelijk andere maatregelen moeten overwegen om de concurrentie met Chinese autofabrikanten aan te gaan.

Bron: Nu.nl

Lees alle blogs