Creditcardhouders in Nederland hebben jarenlang te veel creditcardrente betaald over hun krediet en kunnen nu via een compensatieregeling geld terugkrijgen; deze week heeft ING, de grootste bank van Nederland, als laatste van de grote banken deze regeling ingevoerd voor haar klanten, waarbij het bedrag voor sommige kan oplopen tot honderden euro’s.
Waarom compensatie?
De compensatie volgt op een uitspraak van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) uit 2020. Het Kifid oordeelde dat banken te veel rente hadden gerekend op kredieten met een variabele rente, omdat deze rentes niet voldoende meebewogen met de marktrente. Hierdoor betaalden klanten onterecht hogere kosten over hun krediet. Banken zoals ABN Amro, Rabobank en SNS zijn sindsdien begonnen met het terugbetalen van deze te veel betaalde bedragen.
ING-klanten komen in aanmerking voor de compensatieregeling als zij tussen 2001 en 2021 gebruik hebben gemaakt van een creditcard met de optie voor gespreid betalen. De regeling geldt als het verschil tussen de betaalde rente en de marktrente minstens 50 euro bedraagt. Hoewel ING niet heeft bekendgemaakt hoeveel klanten hiervoor in aanmerking komen, gaat het om aanzienlijke bedragen. De compensatie kan variëren van minimaal 50 euro tot enkele duizenden euro’s.
Complexe berekeningen vertragen proces
Hoewel andere banken zoals ABN Amro en Rabobank al in 2022 begonnen met compenseren, komt ING nu pas met een compensatieregeling. Dit heeft te maken met de complexiteit van de berekeningen, aldus een woordvoerder van de bank. ING heeft ervoor gekozen om de berekeningen nauwkeurig uit te voeren, wat tijd heeft gekost. Voor klanten die gebruik hebben gemaakt van gespreid betalen bij hun creditcard, worden de compensaties gefaseerd aangeboden.
Klanten die in aanmerking komen, ontvangen een persoonlijk compensatievoorstel. Dit voorstel bevat een gedetailleerd overzicht van de renteverschillen per jaar, vanaf 2001 tot en met 2021. De bank vergoedt daarnaast ook de wettelijke rente over het te veel betaalde bedrag. Klanten die akkoord gaan met het compensatievoorstel, kunnen later geen verdere klachten indienen over de rente.
180 miljoen gereserveerd
ING heeft in 2021 een bedrag van 180 miljoen euro gereserveerd voor deze compensatieregeling. Wie een compensatievoorstel van de bank accepteert, kan dus niet meer in beroep gaan. ING benadrukt dat de compensatie in fases plaatsvindt, en dat sommige klanten mogelijk nog even moeten wachten op hun compensatie.
Het oordeel van het Kifid heeft grote impact gehad op de Nederlandse bankensector, en heeft veel consumenten in staat gesteld om geld terug te krijgen dat zij jarenlang te veel hebben betaald. Hoewel het proces bij ING langer heeft geduurd dan bij andere banken, komt er nu ook voor ING-klanten een einde aan een langdurig dossier van onterecht betaalde rente.
Met deze compensatieregeling is er een belangrijke stap gezet richting rechtvaardigheid voor consumenten die jarenlang te veel rente hebben betaald. ING-klanten die nog geen aanbod hebben ontvangen, kunnen dit de komende maanden verwachten, afhankelijk van de voortgang van de fases.
Creditcardhouders bij ING die te veel creditcardrente hebben betaald, kunnen honderden tot duizenden euro’s terugkrijgen via de nieuwe compensatieregeling. Dankzij de uitspraak van Kifid en de betrokkenheid van consumentenorganisaties wordt een groot aantal klanten nu eindelijk gecompenseerd voor de onterecht hoge rentes die zij jarenlang hebben betaald.
Bron: AD